۱۴ تکنیک بازاریابی تلفنی (telemarketing) موفق

در این مقاله مى‌خواهیم راجع‌به آموزش بازاریابى تلفنى و همچنین روش‌هاى جذب مشترى تلفنى صحبت کنیم، پس اگر دوست دارید با قوانین و اصول این کار آشنا شوید تا انتها با ما باشید.

بازاریابی تلفنی

در بازاریابى حضورى شما باید مدتى زمان صرف کنید تا از یک مکان به مکان دیگرى براى جذب اولین مشترى سفر کنید، تازه اگر مشترى در آن زمان در لوکیشن مورد نظرتان باشد یا خیر! حتى ممکن است در صورت حضور در محل، پس از مدتى از توضیحات شما خسته شود و برود! بنابراین تمام این زمانى که شما براى جذب مشترى صرف کرده‌اید از دست مى‌رود و در واقع هیچ بازخورد مثبتى هم نداشته‌اید جز صرف زمان و خستگى فراوان براى انتقال از یک محل به محل دیگر؛ پس در این زمان بهتر است که از تلفن استفاده کنید! قدرت بازاریابی تلفنی را دست کم نگیرید.

اگر به مقاله دیگری که در همین سایت در خصوص ” بهترین روش پیگیری در بازاریابی تلفنی” وجود دارد، رجوع کنید و اصول تماس و پیگیری در بازاریابی تلفنی را آموخته و به کار بگیرید به راحتی می‌توانید در این مدل از بازاریابی به نتایج مطلوبی برسید.

البته باید پیش از تسلط به موضوع نحوه پیگیری، اصول ” مذاکره تلفنی فروش با تکنیک جدید ۲۰۲۰ ” را بدانید که آن را نیز به طور جامع در مطلبی با همین عنوان در این سایت مورد بحث قرار داده ایم. همچنین بد نیست در مورد ” بزرگترین اشتباهات بازاریابی تلفنی” نیز اطلاعات داشته باشید.

تکنیک بازاریابی تلفنی

اصول فروش تلفنى

۱- کار با تلفن باید هدفمند صورت بگیرد

شما باید براى هریک از تلفن‌هایى که قرار است بزنید یک پلن آماده داشته باشید، قبل از تماس گرفتن همه چیز را در ذهنتان مرور کنید. هیچ‌وقت مشترى را معطل نکنید! مثلاً حین برقرارى تماس دنبال خودکار یا … نگردید. همیشه پیش از آنکه تلفن کنید با خودتان تکرار کنید که شما برنده این تماس هستید یا سعى کنید لبخند داشته باشید و حتى به خودتان بقبولانید که یک مکالمه تلفنى معمولی خواهید داشت.

۲- صبح زود بهترین زمان شروع است

شاید بهتر است این ضرب‌المثل کلیدى را با هم دوره کنیم که: سحرخیز باش تا کامروا باشى! تمام کسب‌وکارها از ساعت ۸ صبح شروع مى‌شود. بنابراین کار شما هم به همین نحو است؛ این یکى از قوانین بازاریابی تلفنی به حساب مى‌آید.

۳- دست نوشته داشته باشید

قبل از اینکه براى زنگ زدن به سراغ تلفن بروید، یک پیش نویس براى خودتان آماده کنید و جورى از آن استفاده کنید که کسى متوجه نشود شما دارید روخوانى مى‌کنید. با اطمینان به نفس کافى و به صورت محاوره‌اى این دست نوشته را تکمیل کنید. سعى کنید روى مزایاى محصول تمرکز کنید، کلید موفقیت شما درست همین‌جا است.

برای گرفتن ایده در مورد جملات مکالمه در بازاریابی تلفنی می‌توانید به مطلبی که در این سایت با عنوان ” متن بازاریابی تلفنی آماده و جدید” وجود دارد رجوع کنید.

اصول فروش تلفنى

۴- در مذاکرات تلفنى مهم، بهتر است ایستاده صحبت کنید

اگر شما ایستاده مکالمات را پیش ببرید، در این حالت تسلط بیشترى بر آدرنالینى که در مغزتان ترشح مى‌شود دارید، پس در هنگام تلفن براى یک قرار کارى مهم بهتر است ایستاده و با تسلط کامل آن را به سرانجام برسانید.

۵- یک آیینه مقابل میزتان قرار دهید

صدا مهم‌ترین ابزار شماست. در هنگام مکالمه اگر به آیینه نگاه کنید و لبخند بزنید، بازخورد لبخند شما درون صدایتان منعکس مى‌شود و این سلاح ارزشمندتان را رساتر و خوانش‌پذیر مى‌کند. مشترى باید در لحن شما شادابى را کشف کند. یکى از معایب تماس تلفنى نداشتن ارتباط چشمى است که ممکن است حین صحبت با مشترى توجه او به چیز دیگرى جلب شود، بنابراین صداى گرم و دلنشین باعث مى‌شود که این نقص پوشیده شود.

۶- با مشترى تعامل کنید

یکى از روش‌هاى جذب مشترى تلفنى این است که در ابتداى مکالمه نامش را بپرسید و در طى مدت زمانى که با او حرف مى‌زنید دو تا سه بار به نام صدایش کنید. بهتر است براى مخاطبتان احترام قائل شوید و اگر وقت مناسبى نداشت بعدتر با او تماس بگیرید.

خدمات ارتباطی دفتر کار مجازی از تلفن ثابت تا منشی مجازی و … با دفتر شما

۷- سرعت صحبت کردنتان باید مناسب باشد

از دیگر روش‌هاى جذب مشترى تلفنى، صحبت کردن با سرعت مناسب است. اگر طرف مقابل شما با داد و فریاد صحبت مى‌کند، شما هیچگاه مقابله به مثل نکنید و سر او داد نزنید! اعتماد به نفس خود را کنترل کنید و به بهترین نوعى که مى‌شود به مکالمه ادامه دهید.

بازاریابی تلفنی موفق

۸- احتمال دارد مشترى سؤال غیرمرتبط و یا حتى خصوصى بپرسد

یادتان باشد که هدف بازاریابی تلفنی و یکى از قوانین بازاریابى تلفنى رسیدن به تعامل است و نه تقابل که از آفات هر کسب‌وکاری محسوب مى‌شود. اگر مشترى سؤال خارج از بحث مطرح کرد سعى کنید با لفاظى یا بازى لغات جوابش را بدهید و مجدد به بحث اصلى خود برگردید. زیرکى خاص و شوخى کردن با سؤال‌های خارج از عرف بهترین نوع پاسخگویی به سؤال غیر مرتبط مشترى است که خودش باعث تعامل و جلب رضایت بیشتر مى‌شود.

۹- مراقب کلامتان باشید

خانم‌ها باید از تکیه کلام‌هاى زنانه و مردان هم از تکیه کلام‌هاى مردانه استفاده بکنند. اگر تکیه کلامى دارید که بدرد مکالمه تلفنى نمى‌خورد آن را دور بریزید. یادتان باشد آموزش بازاریابی تلفنی به همین چیزها متکى است.

۱۰- صدایتان را ضبط کنید و بارها به آن گوش دهید

یکى از بهترین راه‌ها براى آموزش بازاریابی تلفنی همین است. این کار باعث مى‌شود تا به راحتى عیوب کارتان را بفهمید و آن‌ها را اصلاح کنید.

۱۱- سعى کنید سؤال‌ها و اعتراضات مشتریانتان را از قبل پیشگویى کنید

از فنون بازاریابی تلفنی همین است که همه چیز را قبل از تماس گرفتن آماده داشته باشید، سؤالات، ابزار، مفاهیم و پیش فرض‌ها و … این کار باعث مى‌شود همیشه پیروز باشید و با اعتماد به نفس کافى صحبتتان را به پیش ببرید.

روش های بازاریابی تلفنی

۱۲- باید به منشى‌ها احترام کامل بگذارید

این قشر افراد مهمى هستند براى اینکه پلى باشند بین شما و رئیسشان. در شروع مکالمه با منشى‌ها از عباراتى که بار منفى دارد استفاده نکنید. مثلاً عباراتى مثل: ببخشید مزاحم مى‌شوم یا خسته نباشید و… با کلمات درست مثل سرکار خانم لطفاً… حسى در آنها ایجاد کنید که به اقدام سریع دست بزنند. قاطع و با اعتماد به نفس صحبت کنید و هرگز من من نکنید! منشى‌ها مى‌توانند دوستان خوبى براى کسب و کار شما باشند پس حتماً آنها را شریک خود بدانید.

۱۳- تعداد تلفن زدن‌هاى خود را افزایش دهید

قرار نیست همه تلفن‌هاى شما موفق آمیز باشد و به فروش ختم شود. به خاطر همین هم فنون بازاریابى تلفنى را یاد مى‌گیرید تا بدانید که چطور یک مکالمه پرقدرت داشته باشید. ولى خب به هر حال همه زنگ‌هایى که می‌زنید قرار نیست که پیروزمندانه باشند. شما سعى خودتان را بکنید و روش‌هاى جذب مشترى تلفنى را هم دست‌کم نگیرید. قطعاً شکست‌ها هم سرآغاز پیروزى خواهند بود.

۱۴- پیروزى‌ها و شکست‌هایتان را در بازاریابی تلفنی تجزیه و تحلیل کنید.

یکى از اصول فروش تلفنى، درس گرفتن از اشتباهات و موفقیت‌هاى کارى است. هر بار که تلفن را برمی‌دارید باید خودتان را از نو بسازید. از تکرارى بودن و خسته‌کننده بودن این امر چشم‌پوشى کنید. باید هر روز به آنچه انجام مى‌دهید کامل فکر کنید تا موفق شوید.

اهمیت یادگیری فنون بازاریابی تلفنی

بازاریابى تلفنى در واقع یک روان‌شناسی است، هم روان‌شناسی مشتری و هم روان‌شناسی خودتان. شاید به همین دلیل است که نویسندگان تاکنون ده‌ها کتاب تلفن مارکتینگ نوشته‌اند. پس سعى کنید ابتداى امر خودتان را خوب بشناسید تا دست به بهترین انتخاب‌ها بزنید و مشترى را جلب کنید. براى این امر هم نیاز است تا مطالعه کنید؛ تمام قوانین و اصول بازاریابی تلفنی و روش‌هاى جذب مشترى تلفنى را در ذهنتان مدام دوره کنید، هر چیزى که باعث مى‌شود فن بیانتان قوى شود را امتحان کنید. در حوزه‌اى که کار مى‌کنید دایره لغتتان را افزایش دهید.

یادگیری فنون بازاریابى تلفنى

بازاریابى تلفنى از روش‌هایى است که شما به ‌راحتی مى‌توانید از زمان زیادى که قرار است به صورت حضورى اتلاف کنید، جلوگیرى کنید و به جاى آن تعداد افراد بیشترى را جذب کنید. شاید در بازاریابی تلفنی ابزارهاى شما محدودتر باشد، مثلاً نه بتوانید ارتباط چشمى برقرار کنید و نه اینکه باتوجه‌به روان‌شناسی مخاطبتان صحبت‌هایتان را جهت‌دهى کنید، اما با تقویت بیان گرم و شیوا قادر خواهید بود تا مشترى را پاى معامله بیاورید.

منبع؛ دفتر شما

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *