12 توصیه برای رسیدن به انضباط شخصی و موفقیت در زندگی

همه ما بارها برایمان پیش آمده که ایده یا کاری که میدانیم اهمیت بالایی دارد و باید آن را شروع کنیم رو عقب میندازیم و یا بدون شناخت، کاری را شروع میکنیم که نهایتاً بعد از مدت کوتاهی سرد میشویم و احتمالاً سراغ کار دیگری می رویم.

یکی از دلایل بروز چنین رفتارهایی، اهمال کاری یا نداشتن انضباط شخصی است. در این مقاله قصد داریم شما را با روش های رهایی از اهمال کاری و ایجاد انضباط شخصی به عنوان یک عادت موفقیت‌آمیز آشنا کنیم؛

انضباط شخصی چیست؟

پیش از هر چیز باید بدانید داشتن نظم و انضباط شخصی به این معنا نیست که محیط کار و زندگی‌تان را تمیز و مرتب نگه دارید، خوش قول و وقت شناس باشید، بتوانید پروژه‌ها و کارهایتان را به موقع تحویل دهید و برنامه‌ریزی خوبی داشته باشید. نظم و انضباط شخصی به این معنا است که بتوانید بر روی جنبه‌های مختلف کار و زندگی‌تان کنترل کامل داشته باشید، به هنگام تصمیم‌گیری و انتخاب، ارزش‌ها و اهدافتان را مدنظر قرار دهید و بر همان مبنا عمل کنید.

این طور نیست که امروز تصمیم بگیرید نظم و انضباط شخصی داشته باشید و از فردا همه چیز روی روال باشد. رسیدن به نظم و انضباط شخصی مستلزم آن است که سبک زندگی‌تان را تغییر دهید و این تغییر از درون شما آغاز می‌شود: باید رفتارها، باورها، ذهنیت، نگرش و طرز تفکرتان را تغییر دهید. انضباط فردی در واقع جنگی است که شما بر علیه خودتان آغاز کرده‌اید و بدون تردید در این مسیر با فراز و نشیب‌ها و چالش‌های بسیاری روبرو خواهید شد. مهم این است که اجازه ندهید این احساسات مقطعی شما را خشمگین، کلافه یا سردرگم کنند و راه رسیدن شما به اهدافتان را سد کنند.

اهمال کاری و عدم انضباط شخصی

همه افراد اهمال کار برای کارهایشان دلیل منطقی دارند. شما چه دلایلی برای انجام ندادن کارهای مهم تر دارید که گاهاً کارهای فوری و اغلب کم اهمیت را به آنها ترجیح می‌دهید؟ بخش زیادی از رفتار ما از ریز عاداتی تشکیل شده که سبک زندگی ما را می‌سازند. با انجام روش‌های گفته شده در این مقاله می‌توانید انضباط شخصی را به عادت و بخشی از سبک زندگی‌تان تبدیل کنید.

چارلز داوهیگ در کتاب قدرت عادت به این نکته اشاره می‌کند که عادت‌ها، احساسات، الگوها و خاطرات ما در بخشی از مغز شکل می‌گیرند که نزدیک به جمجمه است و گانگالیون‌های پایه‌ای نام دارند. این در حالی است که فرآیند تصمیم‌گیری در بخش کاملاً متفاوتی در کورتکس پیشانی صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر وقتی یک رفتار تبدیل به عادت می‌شود، مغز ما آن رفتار را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد و از مهارت‌های تصمیم‌گیری استفاده نمی‌کند. برای همین تغییر دادن این عادات کار بسیار دشواری است و نباید انتظار داشت که رسیدن به انضباط شخصی خیلی سریع و راحت باشد.
خبر خوب این که در ادامه شما را با 12 میانبر رسیدن به انضباط شخصی آشنا خواهیم کرد تا قدم گذاشتن در این مسیر برایتان ساده‌تر شود.

1. اهدافتان را روی کاغذ بیاورید و آن‌ها را به ریز هدف تبدیل کنید.

اگر می‌خواهید در مسیر رسیدن به انضباط شخصی موفق عمل کنید، نباید به اهدافی بسنده کنید که ماه‌ها پیش برای خود مشخص کرده بودید. اهدافتان را دوباره ارزیابی کنید، در صورت نیاز آن‌ها را تغییر دهید و در نهایت آن‌ها را روی کاغذ بیاورید. برای خودتان یادآوری کنید که چرا رسیدن به این هدف برایتان تا این اندازه اهمیت دارد. چرا باید این همه زمان و انرژی صرف کنید تا این اهداف را به واقعیت تبدیل کنید. این کار به شما انگیزه و روحیه می‌دهد تا به سادگی تسلیم وسوسه‌هایتان نشوید.

لیست انجام کارها و برنامه ریزی هوشمند

در مرحله بعد باید این اهداف را به ریزهدف‌هایی تبدیل کنید که می‌توانید در یک بازه زمانی کوتاه‌تر به آن برسید. به عنوان مثال فرض کنید این هدف را برای خود مشخص کرده‌اید: پیوستن به باشگاه 5 صبحی‌ها. رابین شارما در کتاب باشگاه 5 صبحی‌ها از اعجاز داشتن یک برنامه صبحگاهی مثبت و انرژی بخش می‌گوید. این که هر روز ساعت 5 صبح از خواب بیدار شوید و یک ساعت ابتدایی صبح را صرف کارهایی کنید که رشد و توسعه فردی شما را به همراه خواهند داشت.

اما شاید برای کسی که عادت کرده ساعت 9 صبح از خواب بیدار شود، پیوستن به باشگاه 5 صبحی‌ها می‌تواند چالش برانگیز باشد. اما اگر این هدف را به ریز هدف‌هایی تقسیم کنید و به آن پایبند بمانید، بدون شک رسیدن به این هدف می‌تواند راحت‌تر باشد.

مثلاً برای یک ماه به جای ساعت 9، ساعت 7 از خواب بیدار شوید. این یک ریز هدف است که شما را به هدف اصلی‌تان نزدیک‌تر می‌کند. این روش به شما کمک می‌کند تا متمرکز بمانید و به راحتی تسلیم وسوسه‌هایتان نشوید.

2. برای رها شدن از وسوسه تکنولوژی، تکنولوژی را به خدمت بگیرید!

همه افراد به راحتی به اینترنت دسترسی دارند و مدت زمان زیادی را در رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف سپری می‌کنند که این مسئله می‌تواند به انضباط شخصی و بهره‌وری لطمه بزند. از سوی دیگر تکنولوژی‌ها و برنامه‌هایی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا نظم و انضباط شخصی داشته باشید.

برنامه‌هایی از قبیل Freedom، Offtime، Moment و امثال آن دسترسی شما را به رسانه‌های اجتماعی و سایت‌ها برای مدت زمان مشخصی محدود می‌کنند تا بازدهی و بهره‌وری شما در حین کار افزایش یابد. به علاوه می‌توانید برنامه‌ها و کارهای روزانه‌تان را در اپلیکیشن‌هایی نظیر Todoist، TickTick، Microsoft To Do و امثال آن ثبت کنید و میزان پیشرفت‌تان را در یک بازه زمانی مشخص ارزیابی کنید.

3. یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند تمرکز و کیفیت کار شما را بهبود بخشد. باید به اندازه کافی پروتئین و کربوهیدرات به بدنتان برسد تا انرژی داشته باشید، ویتامین مصرف کنید تا تمرکز و قدرت تفکر ذهنتان را افزایش دهید. به مقدار کافی آب بنوشید تا دمای بدنتان را تنظیم شود. برای داشتن یک رژیم غذایی سالم بهتر است از میوه‌ها و سبزیجات، آجیل و سایر مواد غذایی خام بیشتر استفاده شود.

4. کارهای سخت را در کنار کارهای لذت‌بخش انجام دهید.

انجام دادن برخی کارها و وظایف ساده و لذت‌بخش است اما برای رسیدن به نظم و انضباط شخصی باید کارهایی را انجام دهید که اغلب برایتان چالش‌برانگیز یا ناخوشایند هستند. فرض کنید قرار است برای یادگیری یک نرم افزار جدید مالی یک ساعت بیشتر در محل کارتان بمانید.

برای این که از انجام این برنامه جدید حس رضایت بیشتری داشته باشید، می‌توانید در کنار آن کاری را انجام دهید که به آن علاقه دارید، مثلاً گوش دادن به یک موسیقی آرامش‌بخش یا نوشیدن نوشیدنی محبوبتان در حین یادگیری نرم‌افزار جدید.

5. به شیوه‌ای متفاوت تصمیم بگیرید.

اغلب عادت داریم یک لیست از ای کاش‌ها و اما و اگرها پشت سر هم ردیف کنیم و بر روی اشتباهات گذشته‌مان تمرکز کنیم، مدام این ترس‌ها و اشتباهات را در سرمان مرور کنیم. غافل از این که چنین رویکردی نه تنها به بهبود وضعیت فعلی کمک نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود بازدهی فرد به طور قابل توجهی کاهش یابد و دیگر خودش را باور نداشته باشد.

پس چه باید کرد؟ به این فکر کنید که چگونه می‌توانید کارها را به شیوه‌ای متفاوت انجام دهید تا روند کار و نتیجه نهایی را بهبود ببخشید. به عنوان مثال فرض کنید پیش از این برای افزایش نرخ خریدهای تکراری از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کردید اما نتایج حاصل چندان باب میلتان نیست. بهتر نیست یک رویکرد متفاوت در پیش بگیرید و مثلاً یک کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام راه بیندازید.

یادتان باشد نمی‌توان زمان را به عقب برگرداند اما همیشه فرصت‌های بی‌شماری برای رشد و پیشرفت وجود دارند که اگر بخواهید مدام در گذشته سیر کنید، بدون تردید آن‌ها را نادیده خواهید گرفت.

یادتان باشد نمی‌توان زمان را به عقب برگرداند اما همیشه فرصت‌های بی‌شماری برای رشد و پیشرفت وجود دارند که اگر بخواهید مدام در گذشته سیر کنید، بدون تردید آن‌ها را نادیده خواهید گرفت.

6. از قبل تصمیمتان را بگیرید تا ناچار نباشید در لحظه تصمیم‌گیری کنید.

بعضی اوقات عوامل وسوسه‌کننده زیادی در محیط وجود دارند و شما به سختی می‌توانید تمرکز کرده و نظم و انضباط شخصی‌تان را حفظ کنید. به عنوان مثال فرض کنید در حین انجام دادن یک پروژه هستید که گوشی‌تان دینگ صدا می‌کند. نگاهی به صفحه نمایش گوشی می اندازید و می‌بینید یکی از شخصیت‌های محبوب‌تان، یک لایو را در اینستاگرام آغاز کرده. وسوسه می‌شوید تا این ویدئو را تماشا کنید. بعد یک سری به پیج اینستاگرام فلان دوستتان می‌زنید و در نهایت متوجه می‌شوید بیشتر از یک ساعت است که در دنیای مجازی غرق شده‌اید و پروژه‌تان را نیمه کاره رها کرده‌اید.

پس بهتر است بزرگ‌ترین عواملی را که باعث‌ می‌شوند شما تمرکز و نظمتان را از دست بدهید، از قبل شناسایی کنید و تصمیم بگیرید برای مقابله با آن‌ها چه باید بکنید. از برنامه‌هایی استفاده کنید که قبلاً معرفی کردیم، گوشی را خاموش کنید و تمرکزتان را بر روی پروژه‌تان بگذارید، اعلان‌های گوشی را قطع کنید یا ….؟ اگر از قبل درباره چنین موقعیت‌هایی تصمیم بگیرید، پایبند ماندن به برنامه نظم و انضباط شخصی برایتان ساده‌تر خواهد بود.

7. از آخر هفته‌تان بیشترین بهره را ببرید.

حتماً پیش خودتان می‌گویید، من یک هفته سخت کار کرده‌ام و استحقاقش را دارم که از آخر هفته‌ام لذت ببرم اما افرادی که نظم و انضباط شخصی‌شان مثال زدنی است، هرگز اجازه نمی‌دهند هیچ عاملی عادت‌های روزمره‌شان را به هم بزند. خوب است که در آخر هفته به ذهن و جسمتان استراحت دهید اما نباید این مسئله را به بهانه‌ای برای فراموش کردن اهدافتان تبدیل کنید. پس بهتر است کمی هم بر روی اهدافتان برای رسیدن به نظم و انضباط شخصی کار کنید.

8. زمانتان را به بازه‌های مشخص تقسیم کنید و هر بازه زمانی را به انجام یک کار مشخص اختصاص دهید.

وقتی قرار باشد برای یک مدت زمان طولانی بر روی پروژه‌ای کار کنید، بعضاً با انگیزه ماندن برایتان دشوار می‌شود. پس بهتر است زمانتان را به بازه‌های کوتاه‌تری تقسیم کنید و هر ابزه زمانی را به انجام یک کار مشخص اختصاص دهید. به عنوان مثال اگر قرار است 8 ساعت کار کنید، می‌توانید روزتان را به 8 بخش یک ساعتی تقسیم کتید و در هر ساعت یک کار جداگانه انجام دهید. با کمک این تکنیک بازدهی شما به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

9. موفقیت‌هایتان را جشن بگیرید.

وقتی بعد از یک مدت کار کردن و تلاش، موفقیتی حاصل می‌شود، باید این موفقیت را جشن بگیرید. البته این جشن گرفتن نباید آن‌قدر طولانی شود که از رسیدن به اهداف بعدی‌تان باز بمانید. پروژه‌تان که با موفقیت به اتمام رسید، کمی استراحت کنید، برای خودتان پاداشی در نظر بگیرید و برای رسیدن به هدف بعدی‌تان تلاش کنید. از این طریق می‌توانید همیشه با انگیزه بمانید بی آن‌که در نظم و انضباط شخصی‌تان خللی ایجاد شود یا بازدهی یا راندمان‌تان کاهش یابد.

10. تمام برنامه‌ها، ریزاهداف و اقدامتتان را در یک تقویم (پلنر) یادداشت کنید.

برنامه‌ریزی ضعیف شما را از رسیدن به اهدافتان باز می‌دارد، بازدهی و بهره‌وری شما را کاهش می‌دهد و راه رسیدن به اهداف را دشوار می‌کند. البته نباید آن قدر سرگرم برنامه‌ریزی کردن شوید که دیگر اقدامی برای رسیدن به اهدافتان صورت ندهید و دستاوردی نداشته باشید. بهترین روش آن است که یک تقویم بردارید و جزئیات این برنامه و اقداماتی را بنویسید که شما را به هدفتان می‌رساند:داشتن نظم و انضباط شخصی.

این تقویم باید مکتوب، منطقی و در دسترس باشد و مشخص کند که هر روز، هر هفته یا هر ماه چه کارهایی باید انجام دهید. دفتر برنامه‌ریزی یا پلنر بهترین گزینه‌ای است که در اختیار دارید.

11. اجازه ندهید موانع و چالش ها شما را از رسیدن به اهدافتان باز دارند.

تغییر دادن عادت‌ها، رفتارها و طرز تفکر، در پیش گرفتن یک رویکرد جدید کار ساده‌ای نیست، فکر نکنید که همه چیز دقیقاً طبق برنامه‌ریزی شما پیش می‌رود، همان طور که گفتیم در این مسیر با فراز و نشیب‌ها، موانع و چالش‌های بسیاری روبرو خواهید شد. مهم این است که اجازه ندهید ترس از شکست، نومیدی، کلافگی و خشم ناشی از شکست یا یک اشتباه بر شما غلبه کرده و انگیزه‌هایتان را از بین ببرد. به اشتباهات و شکست‌هایتان به چشم فرصتی برای یادگیری نگاه کنید، از اشتباهاتتان درس بگیرید و به حرکت خود ادامه دهید تا در نهایت به هدفتان برسید: داشتن نظم و انضباط شخصی.

تاثیر مربی شخصی در یادگیری انضباط شخصی

12. یک کوچ استخدام کنید.

همیشه استخدام کردن یک کوچ شما را به اهدافتان نزدیک‌تر می‌کند و وقتی هدفتان رسیدن به نظم و انضباط شخصی باشد، کوچ مسیر را برایتان هموار می‌کند، دیدگاه شما را تغییر می‌دهد، میزان پیشرفت شما را ارزیابی می‌کند، شما را به چالش می‌کشد و کمک می‌کند همیشه انرژی و انگیزه لازم را داشته باشید.

منبع : علی مس چی

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *